dr inż. Dariusz Wiącek


Doktorat
2001Monitorowanie, ocena i przewidywanie rozwoju zniszczeń w budynkach historycznych 
promotor -- prof. dr hab. inż. Jan Holnicki-Szulc, IPPT PAN
560 
Lista rozdziałów w ostatnich monografiach
1.
361
Kołakowski P., Pawłowski P., Sala D., Sekuła K., Świercz A., Wiącek D., Wójcicki P., Monitorowanie obciążeń i stanu technicznego konstrukcji mostowych, rozdział: Dynamiczna waga kolejowa, IPPT Reports on Fundamental Technological Research, pp.55-84, 2014
2.
360
Sekuła K., Pawłowski P., Sala D., Kołakowski P., Świercz A., Wiącek D., Monitorowanie obciążeń i stanu technicznego konstrukcji mostowych, rozdział: Dynamiczna waga drogowa, IPPT Reports on Fundamental Technological Research, pp.21-54, 2014
3.
362
Kołakowski P., Mróz A., Orłowska A., Pawłowski P., Sala D., Sekuła K., Świercz A., Wiącek D., Wójcicki P., Monitorowanie obciążeń i stanu technicznego konstrukcji mostowych, rozdział: System monitorowania stalowego mostu kolejowego, IPPT Reports on Fundamental Technological Research, pp.85-108, 2014

Prace konferencyjne
1.Holnicki-Szulc J., Faraj R., Graczykowski C., Mikułowski G., Pawłowski P., Świercz A., Wołejsza Z., Knap L., Sekuła K., Wiącek D., ADAPTIVE AIRBAG SYSTEMS FOR PROTECTION OF GENERAL AVIATION, AeroBest 2023, II ECCOMAS Thematic Conference on Multidisciplinary Design Optimization of Aerospace Systems, 2023-07-19/07-21, Lisbon (PT), pp.173-183, 2023

Streszczenie:

The contribution describes three innovative external airbag systems developed by the
authors for the protection of flying objects during emergency landings. The first one is the
AdBag system dedicated for small drones, which is designed to protect the carried equipment
and prevent damages to objects or injuries to people at the crash location. The second system
is external airbag designed for ultralight aircraft Skyleader 600, which provides significant
reduction of touchdown velocity and deceleration levels during emergency landings, thereby
improving protection of the pilot and the passengers. Finally, the last presented solution is the
Spring-Drop system with specialized airbag deployment technique, which is dedicated for
specialised airdrop operations where the touchdown conditions can be extremely harsh and
unexpected, while protection of transported cargo is of crucial importance. Both conceptual
studies, numerical simulations and experimental tests of the three proposed systems are
presented and discussed.

Słowa kluczowe:

External airbags, adaptive system, emergency landing, human safety

Afiliacje autorów:

Holnicki-Szulc J.-IPPT PAN
Faraj R.-IPPT PAN
Graczykowski C.-IPPT PAN
Mikułowski G.-IPPT PAN
Pawłowski P.-IPPT PAN
Świercz A.-IPPT PAN
Wołejsza Z.-IPPT PAN
Knap L.-Politechnika Warszawska (PL)
Sekuła K.-other affiliation
Wiącek D.-IPPT PAN

Abstrakty konferencyjne
1.Wiącek D., Sekuła K., Biczyk J., Mróz A., Gołębiowski J., Wiszowaty R., Badania Eksperymentalne Modelu Kompozytowego Podwozia Lotniczego, Kompozyty 2024, XXI Konferencja Naukowo-Techniczna: Polimery i Kompozyty Konstrukcyjne, 2024-10-22/10-25, Wisła (PL), pp.84-84, 2024

Streszczenie:

Kompozytowe podwozie samolotu Skyleader GP ONE poddane zostało obciążeniom symulującym warunki przyziemienia podczas lądowania samolotu, a także próbie niszczącej. Zweryfikowano możliwość wskazania lokalizacji obszarów maksymalnej koncentracji naprężeń zredukowanych przy zastosowaniu uproszczonego modelowania, wykonanego przy założeniu izotropowości materiału podwozia. Do przeprowadzenia testów laboratoryjnych posłużyło unikalne stanowisko z wieżą zrzutową, posiadające pionowy i poziomy układ łożysk liniowych.

Słowa kluczowe:

zrzutownik, podwozie samolotu ultralekkiego, model izotropowy

Afiliacje autorów:

Wiącek D.-IPPT PAN
Sekuła K.-IPPT PAN
Biczyk J.-Adaptronica Sp. z o.o. (PL)
Mróz A.-IPPT PAN
Gołębiowski J.-other affiliation
Wiszowaty R.-IPPT PAN
2.Wiącek D., Sekuła K., Holnicki-Szulc J., Knap L., Semi-Active Interface (SAI) Technique for Adaptive Impact Absorption (AIA), SolMech 2024, 43rd Solid Mechanics Conference, 2024-09-16/09-18, Wrocław (PL), pp.1-1, 2024

Streszczenie:

The problem of safe, impact loads absorption is present in a wide class of applications, and particularly where direction of the object's movement is well-defined, for example: precise docking systems, rail car buffers or landing gear shock absorbers. In those applications the objective is to absorb gradually impact energy, minimizing the deceleration peak. For safety reasons, the class of drop-caps (eg. in delivery business) or bigger airdrops from airplanes or from stratospheric airships (space debris) becomes a challenge for next decades. However, knowing the dropping mass and estimating the touchdown velocity, our SAI shock-absorbers (cf. [1]) made of multi-layered, "delaminable" panels, can be adapted to the expected impact. Therefore, let us concentrate on the SAI concept based on the following steps: -- design a multi-layer structure capable of semi-active "delamination" control along the contact infrastructure (slipping lines). -- apply an actuator realizing the on/off type of semi-active control for slipping lines' activation, playing the role of structural clutch (cf. the actuator in the so-called PAR vibration suppression technique, [2-3]), -- apply various characteristics for the contact interfaces (friction coefficient), -- apply various control strategies for the slipping lines activation (and releasing of the pre-stress effect), depend on the case study and identified on-line impact parameters. The effectiveness of the proposed, adaptive approach to impact absorption (so-called Depress Dampers) will be compared versus traditional shock-absorbers, based on passive honeycomb panels (cf. also adaptive pneumatic shock-absorber concept).

Afiliacje autorów:

Wiącek D.-other affiliation
Sekuła K.-other affiliation
Holnicki-Szulc J.-IPPT PAN
Knap L.-Politechnika Warszawska (PL)