Nakładem wydawnictwa IPPT PAN (IPPT Reports 1/2014) ukazała się monografia "Monitorowanie obciążeń i stanu technicznego konstrukcji mostowych", pod redakcją Jana Holnickiego-Szulc i Andrzeja Świercza.

Podstawowym celem monografii jest przedstawienie wyników prac przeprowadzonych w ramach projektu badawczego realizowanego w IPPT PAN w latach 2009-2012. Tematyka tych prac była związana zarówno z rozważaniami teoretycznymi jak i implementacją systemów ukierunkowanych na praktyczne zastosowania. Część teoretyczna poświęcona jest głównie metodom rozpoznawania obciążeń występujących w transporcie szynowym i drogowym oraz modelowaniu i identyfikacji istotnych (ze względu na bezpieczeństwo) parametrów konstrukcji. Identyfikację przeprowadzano z zastosowaniem gradientowych metod optymalizacyjnych, które – podobnie jak inne podejścia – mogą być wykorzystane do lokalnego monitorowania konstrukcji za pomocą opracowanej wirtualnej izolacji podstruktur. W odniesieniu do opracowanych rozwiązań praktycznych należy wymienić dynamiczną wagę drogową, dynamiczną wagę kolejową oraz system Moni-Most. Zainstalowana w jezdni dynamiczna waga drogowa umożliwia pomiar nacisków osiowych pojazdów w ruchu. System ten pozwala wyselekcjonować te pojazdy, które mogą być przeciążone i przyczyniać się do dewastacji dróg. Podobną funkcję spełnia dynamiczna waga kolejowa, która może dostarczać informacji właścicielowi infrastruktury o przekroczeniu przez składy należące do przewoźników dopuszczalnych nacisków osiowych lub/i prędkości. System Moni-Most jest przeznaczony do monitorowania drgań konstrukcji mostowych wywołanych przez przejeżdżające pojazdy. Jego wdrożenie wykonano jako system zintegrowany z dynamiczną wagą kolejową, która dostarcza danych o obciążeniu konstrukcji. Przedstawione w monografii rozwiązania mają na celu monitorowanie stanu technicznego infrastruktury transportowej, służą poprawie bezpieczeństwa i zmniejszenia ich awaryjności. Niniejsze opracowanie zawiera również wybrane aspekty związane z zagadnieniem monitorowania i oceny stanu technicznego konstrukcji.

SPIS TREŚCI PUBLIKACJI:

  1. Wstęp
  2. Dynamiczna waga drogowa
  3. Dynamiczna waga kolejowa
  4. System monitorowania stalowego mostu kolejowego
  5. Numeryczne metody identyfikacji parametrów konstrukcji
  6. System identyfikacji spękań w konstrukcjach betonowych
  7. Wybrane zagadnienia monitorowania
  8. Bibliografia