Monografia "Real-time dynamic load identification" (K. Sekuła, IPPT Reports 7/2013)

Monografia poświęcona jest rozwojowi aplikacyjnych technik pomiarowych pozwalających na identyfikację obciążeń dynamicznych w czasie rzeczywistym oraz ich praktycznym implementacjom w przykładowych urządzeniach.

Praca ma charakter głównie eksperymentalny z wykorzystaniem modelowania numerycznego w celu rozszerzenia zbioru testów eksperymentalnych. W monografii opisano prace badawcze mające na celu opracowanie nowego typu urządzeń, wykorzystujących piezo-czujniki deformacyjne, zdolnych do identyfikacji obciążeń od przejeżdżających pojazdów drogowych i szynowych (przetworniki typu WIM z ang. weigh-in-motion). Zaprezentowano również wyniki badań podstawowych ukierunkowanych na opracowanie metody pomiaru i urządzenia umożliwiającego na identyfikacje w czasie rzeczywistym parametrów obciążeń uderzeniowych (masy i prędkości obiektu uderzającego).


Monografia "Adaptacyjna absorpcja obciążeń od ekstremalnych podmuchów wiatru w turbinach wiatrowych" (A. Mróz, IPPT Reports 6/2013)

Monografia poświęcona jest problemowi redukcji obciążeń w nasadzie łopaty turbiny wiatrowej, powstałych na skutek działania ekstremalnych podmuchów wiatru.

Autor zaproponował rozwiązanie półaktywne, jako rozszerzenie istniejących, aktywnych mechanizmów nastawiania kąta łopaty, które umożliwia redukcję obciążeń w nasadzie łopaty w trakcie narastania podmuchu wiatru. Opracowany został model numeryczny, w oparciu o Metodę modalną oraz Teorię strumieniową elementu łopaty, służący do analizy sytuacji eksploatacyjnych turbiny wiatrowej, w tym pracy w stanie ustalonym, odpowiedzi na narastający podmuch, czy zachowania w trakcie hamowania awaryjnego. Ponadto przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym na modelowej turbinie wiatrowej o średnicy dwóch metrów, wyposażonej w nasadach łopat w hamulce magnetoreologiczne.