Opis badań
Zakład Technologii Inteligentnych | |
Kierownik Zakładu: | prof. dr hab. inż. Jan Holnicki-Szulc |
Tematyka: | Zlec. 116 Projektowanie inteligentnych ustrojów konstrukcyjnych. 1. Systemy monitorowania obciążeń dynamicznych i stanu technicznego ustrojów. 2. Systemy adaptacyjnej absorpcji impaktu. 3. Wibroakustyka adaptacyjna. Zlec. 117 Wybrane zagadnienia dynamiki maszyn i konstrukcji w diagnostyce i transporcie. Zlec. 118 Zastosowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w robotyce i transporcie miejskim. |
Typ projektu: | Badania statutowe |
Okres: | 2013 2013 |
Tematy i opis badań wykonywanych w ramach zlecenia 116: Projektowanie inteligentnych ustrojów konstrukcyjnych. 1. Systemy monitorowania obciążeń dynamicznych i stanu technicznego ustrojów. Kontynuacja badań w tym temacie uzasadniona jest dużym zapotrzebowaniem na systemy monitorowania stanu technicznego starzejącej się infrastruktury drogowej (np. kolejowe mosty stalowe) i miejskiej (np. hale widowiskowe i sportowe, rurociągi), a także pojazdów transportowych (np. samoloty i statki). Prowadzony jest europejski projekt B+R (7FP) Smart-Nest, w którym pracownia jest koordynatorem i którego tematyka zawiera opisane tu zadanie badawcze. 2. Systemy adaptacyjnej absorpcji impaktu. Kontynuacja badań w tym temacie uzasadniona jest dużym zapotrzebowaniem na systemy adaptacyjnej absorpcji obciążeń udarowych, przede wszystkim, jako układy antykolizyjne oraz łagodzące skutki impaktowych obciążeń użytkowych. Przewidywane jest podjęcie starań w kierunku pozyskania projektów badawczych i wdrożeniowych w tym zakresie. Prowadzony jest projekt kluczowy PKAERO oraz europejski projekt B+R (7FP) Smart-Nest, w którym pracownia jest koordynatorem i którego tematyka zawiera opisane tu zadanie badawcze. Pozyskany został projekt LIDER (dr Piotr Pawłowski) poświęcony pow. tematyce. 3. Wibroakustyka adaptacyjna. Kontynuacja badań w tym temacie uzasadniona jest dużym zapotrzebowaniem na systemy tłumienia hałasu, np. w kabinach pojazdów (np. samochodów, samolotów, a w szczególności śmigłowców). Tam, gdzie zawodzą systemy pasywne (konieczność wytłumienia pasm o zróżnicowanej i zmiennej częstotliwości) nadzieja badaczy skupia się na koncepcjach zastosowania materiałów funkcjonalnych do adaptacyjnego tłumienia drgań. Prowadzony jest projekt badawczy „Preludium” (NCN) przez doktoranta - Łukasza Nowaka, którego tematyka zawiera opisane tu zadanie badawcze. Zlecenie 116 realizowane jest w Pracowni Inżynierii Bezpieczeństwa. Tematy i opis badań wykonywanych w ramach zlecenia 117: Wybrane zagadnienia dynamiki maszyn i konstrukcji w diagnostyce i transporcie. Kontynuacja badań zjawisk dynamicznych układów poddanych ruchomym obciążeniom inercyjnym. Zadanie dotyczy zagadnień transportowych: układu pojazd szynowy – tor oraz pojazd szynowy – przęsło mostowe. Prace badawcze obejmują zagadnienia półaktywnego sterowania konstrukcją wsporczą opartą na tłumikach elektro i magnetoreologicznych i mają na celu obniżenia poziomu drgań. Analizuje się zjawiska falowe i drgania wywołane ruchomym obciążeniem poruszającym się po układzie periodycznym. Prace teoretyczne, symulacyjne i eksperymentalne obejmować będą algorytmy sterowania i w efekcie mają określić własności reologiczne materiału tłumiącego. Wstępnie opracowana zostanie metoda oceny wpływu drgań od pojazdów na otoczenie.Przy wykorzystaniu strukturalnych modeli fizycznych układów napędu maszyn i urządzeń oraz obwodowych modeli napięciowych napędzających je silników elektrycznych zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza dynamiczna wzajemnego oddziaływania elektromechanicznego w ustalonych i nieustalonych warunkach działania z uwzględnieniem zjawisk rezonansowych, niestabilności oraz programowania założonych ruchów roboczych. Ponadto, będą kontynuowane badania dotyczące minimalizacji drgań tych układów przy wykorzystaniu półaktywnego sterowania za pomocą obrotowych i liniowych tłumików z cieczą magneto-reologiczną. Te prace mają charakter teoretyczno - doświadczalny będąc realizowanymi przy użyciu posiadanych stanowisk laboratoryjnych. Przewiduje się również analizę diagnostyczną i optymalizacyjną tych układów. Zlecenie 117 realizowane jest w Pracowni Sterowania i Dynamiki Układów. Tematy i opis badań wykonywanych w ramach zlecenia 118: Zastosowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w robotyce i transporcie miejskim. Rok 2013 będzie drugim rokiem wdrażania nowego robota mobilnego RoMEG. W roku 2012 na tym robocie został zainstalowany system operacyjny ROS. Wykonano również testy podstawowych procedur nawigacyjnych. W roku 2013 planowane jest opracowanie i przetestowanie procedur wyższego poziomu (przejazdy po zadanej trasie w obrębie kilku pomieszczeń). Kontynuowane będą również badania w zakresie modelowania ruchu drogowego i dynamiki tłumu. Wykorzystywanie do tego celu automatów skończonych i sieci komórkowych spotyka się z dużym zainteresowaniem w środowisku, czego wyrazem jest akceptowanie artykułów w wysoko notowanych czasopismach naukowych. Modelowanie interakcji tłum-konstrukcja jest jednym z zagadnień podejmowanych w Zakładzie Technologii Inteligentnych i tematyka ta ma duży potencjał aplikacyjny. Planowane jest również podjęcie tematu analizy danych z dalmierza laserowego i kamery wizyjnej zamontowanych na robocie. Jest to zgodne z aktualnym priorytetem badań w dziedzinie robotyki mobilnej. Chodzi o to, by roboty mobilne zaczęły rozumieć znaczenie postrzeganych elementów otoczenia, co jest niezbędne przy realizacji zadań usługowych. Zlecenie 118 realizowane jest w Pracowni Systemów Inteligentnych. |