Tytuł projektu:
Optymalizacja układów przetworników ultradźwiękowych do wykrywania wad wewnętrznych szyn kolejowych zgodnie z obowązującym w PLK S.A. katalogiem wad


Umowa:
POIR.04.01.01-00-0011/17-00

Czas realizacji:
2018-10-01 / 2021-09-30

Konsorcjum:
Uczestnik konsorcjum - partner

Sponsor:
NCBiR / Przemysł: PKP Linie Kolejowe S.A.

Typ:
BRIK

Konkurs:
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój


Lista wykonawców:
1 mgr inż.Tomasz Dębowski
2 mgr inż.Tomasz Katz
3 drSławomir Mackiewicz
4 prof. dr hab. inż.Zbigniew Ranachowski
kierownik

Streszczenie:
Streszczenie zawierające opis uzyskanych efektów Badania diagnostyczne szyn kolejowych prowadzące wykrywania z co raz większą skutecznością wady ukryte w maksymalnie dużej części przekroju szyny oraz dostarczające informację o wykrytych defektach. Opracowywana metodologia badań obejmuje kontrolowany sposób akustycznego prześwietlenia szyny, uwzględniający różnorodne czynniki, takie jak: wielokrotne odbicia od granic profilu szyny, rozproszenie wiązki, rozbieżności profilu zużytej szyny od profilu nominalnego, niedoskonałości mechanicznych środków prowadzenia głowic względem osi wzdłużnej szyny i stopniowe zużywanie się bloków głowic badawczych. Szczególnie istotne i złożone jest w tym względzie badanie główki szyny. PLK S.A. dysponuje bogatą bazą danych dotyczących wyników diagnostyki i napraw szyn. Informacje te wskazują zagrożenia właściwe dla polskiej infrastruktury, co stanowi wytyczne dla projektowania specyficznego układu głowic ultradźwiękowych, maksymalizując szanse detekcji groźnych wad. Zastosowanie technologii symulacji propagacji fal nadaje takiemu procesowi charakter zobiektywizowany i umożliwia przeanalizowanie wpływu wielu czynników na skuteczność detekcji. Pozwala też na dokładne sformułowanie wymagań wobec producentów głowic ultradźwiękowych w zakresie pożądanych parametrów wiązki. Dodatkowym efektem jest wysoka wartość edukacyjna ww. narzędzia w szkoleniu specjalistów diagnostów, zatrudnionych przez PLK S.A. Końcowym efektem projektu będzie opracowanie optymalnej konfiguracji przetworników ultradźwiękowych dla wagonu defektoskopowego oraz jednotokowych stanowisk pomiarowych ręcznych umożliwiającej wykrywanie większej liczby wad, co doprowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów.

Obszar, dziedziny i dyscypliny naukowej:
5.1.21:obszar nauk technicznych, dziedzina nauk technicznych, dyscyplina transport

Lista publikacji:
1.Katz T., Oprogramowanie do modelowania propagacji fal ultradźwiękowych metodą ray tracing, XXV Seminarium Nieniszczące Badania Materiałów, 2019-03-20/03-22, Zakopane (PL), pp.131-140, 2019
2.Mackiewicz S., Modelowanie propagacji fal ultradźwiękowych w badaniach nieniszczących, XXV Seminarium Nieniszczące Badania Materiałów, 2019-03-20/03-22, Zakopane (PL), pp.111-130, 2019
3.Mackiewicz S., Istota, znaczenie oraz metodyka wyznaczania parametru SNR w radiografii cyfrowej, STARY MŁYN 2018, KRAJOWA KONFERENCJA BADAŃ RADIOGRAFICZNYCH, 2018-09-10/09-12, Bolesławiec (PL), pp.1-13, 2018
4.Katz T., Sprawdzanie i weryfikacja defektoskopów ultradźwiękowych phased array, XXIV Seminarium NIENISZCZĄCE BADANIA MATERIAŁÓW, 2018-03-14/03-16, Zakopane (PL), pp.155-166, 2018